22.10.2025

Borettslaget har inngått avtale med Trondheim Parkering AS om privatrettslig regulering av borettslagets parkeringsplasser. Begrunnelsen for å bytte leverandør er økonomi og kvalitet. Avtalen trer i kraft 1. november 2025

Hva betyr dette for deg som beboer?

  • Du må registrere bil(er) og gjesteparkering i et nytt digitalt system: SmartOblat.
  • All parkering uten gyldig elektronisk tillatelse vil kunne føre til kontrollsanksjoner

Slik fungerer SmartOblat

SmartOblat er en nettbasert løsning hvor du selv administrerer parkering for din husstand og gjester. Nettside: smartoblat.trondheimparkering.no

Dette må du gjøre

  1. Borettslaget registrerer deg som bruker i SmartOblat med din e-postadresse.
    Det er viktig at:
    • E-postadressen er korrekt
    • Du husker hvilken e-postadresse som er brukt - den brukes som brukernavn
  2. Du vil motta 2 e-poster fra smartoblat@trondheimparkering.no:
    • Én med brukernavn og passord (brukernavn = din e-postadresse), kun små bokstaver)
    • Én med tildelt parkeringsområde
    • Har du ikke e-postkonto? Da vil det opprettes bruker med ditt telefonnummer
  3. Logg inn på SmartOblat og registrer kjøretøyets registreringsnummer
    Dette gjelder både egen bil og gjester
  4. Ved bilbytte må du selv oppdatere kjøretøyinformasjon i systemet.

Viktige regler

  • Hver andel får tildelt:
    • 2 faste parkeringstillatelser for utendørs parkering
    • Gjestetillatelser med gyldighet i 24 timer
  • Fast garasjeplass reduserer antall faste utendørs parkeringstillatelser
    • Med andre ord: Har du fast garasjeplass får du 1 parkeringstillatelse for utendørs parkering
  • Har du fast utendørs ladeplass?
    • Dette anses som én av dine to faste parkeringstillatelser.
    • Bilen som skal parkere på din faste ladeplass må være korrekt registrert for dette parkeringsområdet. Bilen kan med andre ord ikke parkere på andre parkeringsområder.
  • All parkering må skje på oppmerkede/skiltede plasser
  • Registreringsnummer må være korrekt og aktivert (vises med grønn farge i SmartOblat)
    • Nummer med stiplet linje er ikke aktivert
  • Parkering må registreres umiddelbart etter parkeringen starter

Ved problemer?

Ta kontakt med Trondheim Parkering AS:

  • Telefon: 73 10 98 80
  • E-post: post@trondheimparkering.no
  • Nettside: trondheimparkering.no

Les relaterte dokumenter til denne saken

Vedlegg

Informasjon til beboerne
Last ned
Brukerveiledning for beboere
Last ned

Ny leverandør av parkeringssystem i borettslaget

Borettslaget har inngått avtale med Trondheim Parkering AS om privatrettslig regulering av borettslagets parkeringsplasser. Begrunnelsen for å bytte leverandør er økonomi og kvalitet. Avtalen trer i kraft 1. november 2025

Hva betyr dette for deg som beboer?

  • Du må registrere bil(er) og gjesteparkering i et nytt digitalt system: SmartOblat.
  • All parkering uten gyldig elektronisk tillatelse vil kunne føre til kontrollsanksjoner

Slik fungerer SmartOblat

SmartOblat er en nettbasert løsning hvor du selv administrerer parkering for din husstand og gjester. Nettside: smartoblat.trondheimparkering.no

Dette må du gjøre

  1. Borettslaget registrerer deg som bruker i SmartOblat med din e-postadresse.
    Det er viktig at:
    • E-postadressen er korrekt
    • Du husker hvilken e-postadresse som er brukt - den brukes som brukernavn
  2. Du vil motta 2 e-poster fra smartoblat@trondheimparkering.no:
    • Én med brukernavn og passord (brukernavn = din e-postadresse), kun små bokstaver)
    • Én med tildelt parkeringsområde
    • Har du ikke e-postkonto? Da vil det opprettes bruker med ditt telefonnummer
  3. Logg inn på SmartOblat og registrer kjøretøyets registreringsnummer
    Dette gjelder både egen bil og gjester
  4. Ved bilbytte må du selv oppdatere kjøretøyinformasjon i systemet.

Viktige regler

  • Hver andel får tildelt:
    • 2 faste parkeringstillatelser for utendørs parkering
    • Gjestetillatelser med gyldighet i 24 timer
  • Fast garasjeplass reduserer antall faste utendørs parkeringstillatelser
    • Med andre ord: Har du fast garasjeplass får du 1 parkeringstillatelse for utendørs parkering
  • Har du fast utendørs ladeplass?
    • Dette anses som én av dine to faste parkeringstillatelser.
    • Bilen som skal parkere på din faste ladeplass må være korrekt registrert for dette parkeringsområdet. Bilen kan med andre ord ikke parkere på andre parkeringsområder.
  • All parkering må skje på oppmerkede/skiltede plasser
  • Registreringsnummer må være korrekt og aktivert (vises med grønn farge i SmartOblat)
    • Nummer med stiplet linje er ikke aktivert
  • Parkering må registreres umiddelbart etter parkeringen starter

Ved problemer?

Ta kontakt med Trondheim Parkering AS:

  • Telefon: 73 10 98 80
  • E-post: post@trondheimparkering.no
  • Nettside: trondheimparkering.no

Relaterte dokumenter til denne saken
Informasjon til beboerne
Download symbol
Last ned
Brukerveiledning for beboere
Download symbol
Last ned

Andre aktuelle saker